Onze derde en laatste dag in Rome ging vandaag vroeg van start. Om kwart na 7 stond de cappuccinoclub klaar om te vertrekken naar de inmiddels vaste stek. Opmerkelijk is dat de befaamde club 22 vaste leden kent. Tot nu toe waren Charlotte Hensen, Kevin, Lissa, Noor, Wout, Tijmen, Stijn, Rune, Sander, Simon vdp, Robbe vd, Lora, Leen, Seppe vdb, Thibaut, Ruben, Seppe W, Loes, Florian, Milan, Kato & Femke al elke dag van de partij. Zullen zij dit volhouden tot de eindmeet? Of zal de vermoeidheid nog toeslaan?

Na ons laatste ontbijt in het hotel Green Palace vertrekken we om 8u45 met de bus richting het treinstation om voor de laatste keer de trein naar Rome te nemen. Druk verkeer op de weg, maar niks stopt het zesdejaar om het Colosseum vandaag te bezichtigen. Voor we naar dit immense gebouw trekken, gaan we eerst langs het Mozesbeeld van Michelangelo. Volgens Eggy is dit een must see en hij heeft gelijk.

Een minpuntje van de dag: Wim Vangheluwe, u bekend als DE verslagschrijver hier in Italië en de man die grote fan is van het lied ‘ignition’ van R. Kelly verliet Italië en ons vandaag na het bezoek aan dit befaamde beeld. Zijn jongste dochter wordt dit weekend een jaar en dat mag hij absoluut niet missen. Wees niet getreurd, de leerlingen van het zesde jaar besloten zijn taak over te nemen, al zal het heel moeilijk zijn om zijn niveau te evenaren. Wim ontvangt nog een laatste stevige groepsknuffel voor hij samen met Eggy naar het vliegveld vertrekt.

Zo krijgt Eggy meteen de kans om voetbaltruitjes in te kopen voor vanavond. Want ja, het is een grote dag voor hem vandaag. Vanavond zal AS Roma het opnemen tegen Barcelona in de kwartfinale van de Champions League. Meerdere leerlingen zullen hem vanavond steunen in het supporteren van zijn geliefde voetbalclub AS Roma.

Intussen bezoekt de rest het Colosseum. We bezoeken het Colosseum niet vanbinnen, maar Ingrid Hooreweghe slaagt erin de binnenkant wel te kunnen bezoeken. Ze doet dit op een moderne manier, met een virtual reality bril. Ook Mie en Pieter V zijn nieuwsgierig en proberen het uit. Later doet Ingrid verslag: “Het was ongelooflijk! Ik wil er eentje aanschaffen voor in de geschiedenislessen. Ik was precies echt in het Colosseum!” In kleinere groepen krijgen ze bij elke leerkracht meer uitleg over dit geweldige gebouw. Al slaat de vermoeidheid stilaan toe. De wallen laten niet op zich wachten tot zaterdag, maar besloten ons vandaag al te vergezellen. Bij elke gidsbeurt werd er dan ook veel gezeten, elk momentje rust was van belang. Ondanks het bezoek aan verschillende kerken, was het slaaptekort bij sommigen wel wat te merken. Stijn leek eventjes boos omdat zijn groep de bar boven de gidsbeurt koos. Gelukkig hebben we vandaag ook een busreis van 3u voor de boeg naar ons volgend hotel. Dit vooruitzicht doet al veel.

We wandelen over het Forum Romanum richting het metrostation om zo de metro en de trein te nemen naar onze volgende bestemming : Ostia Antica.

Dit is een oude Romeinse havenstad waarvan de overblijfselen te bewonderen zijn. Ook wel ‘het Pompeii van den Aldi’ genoemd door sommigen. Na een kleine rust- en lunchpauze kunnen de zesdejaars op pad in deze oude stad. Er zijn 7 geweldige gidsen, ook wel de leerkrachten genoemd, die staan te popelen om hen meer uitleg te geven over bepaalde overblijfselen van gebouwen. Vooral meneer Voeten is enthousiast, hij vertelt over een oude viswinkel. Maar hij maakt ook tijd om de filmpjes van Chrysostomos nog eens te bekijken. Wat een geweldige leerkracht is het toch. (Zijn vriendin leest blijkbaar dit verslag dus moest ik toch even extra vriendelijk zijn.)

In de verlaten bakkersmolen wordt ook een filmpje opgenomen van 9 dames die ‘happy birthday’ in het Italiaans zingen voor de zus van Anouck en de papa van Jorien. Bij deze aan beide een gelukkige verjaardag!

Om half 5 verzamelen we aan de ingang. François, onze buschauffeur, staat ons al vrolijk op te wachten. De meeste leerlingen zijn dolenthousiast over deze busreis, want ze krijgen de mogelijkheid om 3u te rusten of bij voorkeur te slapen. Het is dan ook opmerkelijk stil in de bus.

Na een kleine 3u op de bus te spenderen komen we aan in ons volgende hotel ‘ Grand hotel Milano’ in Chianciano terme. Dit is niet zomaar een hotel zo blijkt. Het enthousiasme is groot bij de meesten wanneer ze de deur openen van de hotelkamer. Het ligt duidelijk ver boven het niveau van de vorige hotels. In sommige hotelkamers is zelfs een bubbelbad te vinden!

Het niveau ligt hier hoog, dit bewijzen ze nog eens met het eten. Hier staat niet alleen brood op tafel, ook olijfolie en azijn zijn op tafel te vinden. Een feestmaal nog voor het viergangendiner. Tandenstokers vinden we ook, maar die smaken iets minder goed. Het viergangendiner gaat van start met een saladbar, gevolgd door een pasta met tomatensaus en spekjes. Vlees mag niet ontbreken: kalfsfilet met boontjes. Alsof we nog niet vol genoeg zitten, krijgen we ook nog chocolade profiteroles om af te sluiten. Dit is om onze vingers bij af te likken.

Goed gevuld kunnen we zo beginnen aan onze eerste avond in het Grand Milano Hotel. We supporteren extra hard voor AS Roma, want er is ons beloofd dat als AS Roma wint of gelijk speelt, wij morgen een ijsje krijgen op kosten van Eggy!

Om af te sluiten: bij het stadspel in Rome gisteren zijn de Vogelspinnetjes gewonnen. Zij wonnen met 108 punten. Proficiat aan Britt Wouters, Robbe Willeme, Jorien, Seppe Willeme en Noah Kustermans