KORTE BESCHRIJVING VAN DE STUDIERICHTING
Natuurwetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie, fysica en wiskunde.
VOOR WELLKE LEERLINGEN?
- Je toont voor het geheel van de vorming inzicht in complexe leerinhouden en legt vlot verbanden tussen leerinhouden.
- Je kan logisch redeneren en je lukt erin complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerven.
- Je bent in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren en inzichtelijk toe te passen in natuurwetenschappelijke contexten.
- Je kan planmatig werken en verkent graag verbanden en mogelijkheden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in biologie, chemie en fysica.
- Je wil graag je brede waaier aan wiskundige en natuurwetenschappelijke inzichten doelgericht met elkaar in verband brengen door analytisch en inzichtelijk te denken.
SPECIFIEK VOOR NATUURWETENSCHAPPEN
- Cesuurdoelen voor biologie: belang van micro-organismen
- Cesuurdoelen voor chemie: reactietypen, IUPAC-naamgeving, verband structuur en eigenschappen van stoffen
- Cesuurdoelen voor fysica: mechanica, energie, elektriciteit, optica
- Onderzoeks- en labovaardigheden
- Cesuurdoelen voor wiskunde
- Verdiepte basisvorming Nederlands, Engels, Frans, Geschiedenis.
VERGELIJKING MET AANVERWANTE STUDIERICHTINGEN in de 2DE GRAAD
Technologische wetenschappen Biotechnische wetenschappen Natuurwetenschappen
STEM-doelen cesuurdoelen gevorderde STEM-engineering cesuurdoelen gevorderde STEM-engineering basisvorming
Biologie basisvorming cesuurdoelen uitgebreide biologie cesuurdoelen uitgebreide biologie
Chemie verdiepte basisvorming cesuurdoelen uitgebreide chemie cesuurdoelen uitgebreide chemie
Fysica cesuurdoelen gevorderde fysica (7 thema’s) cesuurdoelen gevorderde fysica (3 thema’s) cesuurdoelen uitgebreide fysica
Wiskunde cesuurdoelen gevorderde wiskunde verdiepte basisvorming cesuurdoelen gevorderde wiskunde
Biotechnische wetenschappen <> Natuurwetenschappen
De domeingebonden doorstroomstudierichting Biotechnische wetenschappen is verwant met de domeinoverschrijdende studierichting Natuurwetenschappen. In beide richtingen staan biologie, chemie en fysica centraal en is er aandacht voor experimenteel onderzoek in labo. In Biotechnische wetenschappen komt het STEM-geïntegreerd probleemoplossen in biotechn(olog)ische contexten nadrukkelijk aan bod. In Natuurwetenschappen komt Wiskunde op meer doorgedreven manier aan bod (cesuurdoelen in plaats van versterkte basis). In Biotechnische wetenschappen is elektromagnetisme een opvallend bijkomend thema. Optica komt daar niet in de tweede graad aan bod.
TOELATINGSVOORWAARDEN
- Getuigschrift van de eerste graad A-stroom. Geen clausulering voor de doorstroomfinaliteit of voor natuurwetenschappen.
- Leerlingen van de eigen instelling hebben voorrang.
TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN
- 3de graad
De studierichting is inhoudelijk verwant met de volgende studierichtingen in de 3de graad
• Biotechnologische en chemische wetenschappen
• Moderne talen-wetenschappen (STJ)
• Wetenschappen-wiskunde (STJ)
- Na de 3de graad
Vanuit ASO-richtingen: brede waaier aan professionele en academische bacheloropleidingen in alle studiegebieden.
LESSENTABEL TWEEDE GRAAD (32 lesuren)
Vakken | Natuurwetenschappen | |
---|---|---|
3de jaar | 4de jaar | |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 4 | 4 |
Engels | 3 | 2 |
Duits | – | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Economie | – | – |
Wiskunde | 5 | 6 |
Biologie | 2 | 2 |
Chemie | 2 | 2 |
Fysica | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
MEAV (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) | 1 | 1 |
Communicatiewetenschappen | – | – |
Informatica | 1 | – |
Vrije ruimte | 1 | 1 |
Totaal | 32 | 32 |